Všeobecné lékařství

oddělení

Pro pacienty

Proč NA LAČNO k odběrům?

Byli jste pozváni k odběrům krve. Dle rozhodnutí lékaře se vám budou vyšetřovat hodnoty, jako jsou jaterní testy, krevní cukr, krevní obraz, a jiné. Některé z těchto vyšetření jsou velmi citlivé na snězenou potravu a nápoje, a jejich hladina se pak zvýší. Možná se budete divit, ale často stačí i pouhý bonbon nebo žvýkačka chvíli ponechaná v ústech, po nichž se zvýší glykemie, a museli byste pak jít na další vyšetření k vyloučení cukrovky (diabetu mellitu). Proto stojí za to dodržet rady lékaře a přijít na lačno.

Co mám mít s sebou na prohlídky?

Milí pacienti, jste-li pozváni na prohlídku (preventivní, tzv. „ dvouletou “, nebo v těhotenství), vezměte si s sebou průkazku vaší zdravotní  pojišťovny, zprávy od odborných lékařů, pokud máte doma, a vaše léky, které užíváte. Často vás ještě žádáme přinést s sebou vaší ranní moč.

 

Pokud jdete na prohlídku na řidičský průkaz, určitě si k tomu všemu přibalte i občanský průkaz a řidičský průkaz, a nezapomeňte na brýle, pokud je na řízení auta nosíte.  Tuto prohlídku budete platit na recepci nemocnice, můžete i kartou.

Pokud vás čeká prohlídka na zbrojní průkaz, navíc si vezměte i čestné prohlášení držitele zbrojního průkazu (můžeme dát i v ordinaci, pokud přijdete o něco dříve než na smluvený čas)

 

Proč nosit respirátor při nachlazení?

Kromě vitamínu C a D, které by neměly chybět v žádné lékárničce, si prosím pořiďte i funkční respirátory, tzv. FFP2. Mějte je nejen doma, ale noste pro jistotu i s sebou (nikdy nevíte, koho nemocného potkáte).

A moc prosíme – určitě si jej vezměte, když jste sami nachlazení a jdete k lékaři, na návštěvu za vaším blízkým do nemocnice a obecně jdete všude tam, kde vaším nachlazením či virosou můžete ohrozit druhé.

Můžete si říct, že virosa nikoho nezabije, ale – nemáte pravdu.

Existují pacienti, kteří jsou tak imunitně oslabení, že je i běžná rýma pro ně velký problém.

Proto prosíme – buďte ohleduplní, dodržujte běžná hygienická opatření a při projevech nachlazení či horečnatého stavu noste respirátor.

Moc vám za to děkujeme!

 

ČASTO KLADENÉ DOTAZY:

1. Je objednávání povinné?

Není. Ale je doporučené.

2. Ošetří mě, když nebudu objednán/objednána?

Určitě vám najdeme vhodný termín po domluvě s vámi, budeme se snažit v co nejkratší lhůtě, ale může se stát, že budete muset přijít dvakrát nebo budete muset čekat.

3. Co když budu mít závažné onemocnění nebo budu krvácet?

V případě ohrožení života je vaše ošetření prioritní. O pořadí pacientů proto vždy rozhoduje pouze lékař – nikoli pacienti samotní.

4. Co když potřebuju prohlídku?

Zejména na větší vyšetření, jako jsou preventivní prohlídky, předoperační vyšetření, vyšetření na řidičské průkazy atd. je třeba mnohem více času než na běžná vyšetření. Na tyto prohlídky se musíme připravit, zkompletovat údaje od pacientů, jejich provedená vyšetření atd. a mj. i udělat závěr prohlídky a vytisknout  jí. Proto na tato dlouhá vyšetření musíte být pouze objednáni.

5. Proč poté, co vyjde pacient z ordinace, ještě chvíli další pacient čeká v čekárně, než ho zavolají?

Každý zdravotní výkon musíme vyúčtovat zdravotní pojišťovně, řádně zapsat do elektronické dokumentace, po infekčních pacientech ordinaci vydezinfikovat a připravit pro dalšího pacienta. A v mezidobí mezi pacienty vyřizujeme  všechny telefonické žádosti, předpisy a podobně.

6. Mám se objednávat, i když mám akutní onemocnění?

No samozřejmě! Pojďme si představit situaci – vracíte se z dovolené a postihl vás takový průjem, že jste téměř nebyli schopni přicestovat domů, a celou noc jste strávili na WC. Nebo vás tak ukrutně bolí v krku a máte horečku přes 39 stupňů, že nevydržíte ani sedět a jste schopni jen spát. Umíte si představit, že strávíte 2-3 hodiny v pondělí dopoledne v zaplněné čekárně mezi dalšími nemocnými pacienty? Nebude vám lépe doma v posteli, v klidu, když vám řekneme, abyste přišli až odpoledne třeba na 13:15 hodin? Bez čekání? A za chviličku budete ošetřeni? Věříme, že vždy najdeme společné řešení 🙂

7. Proč musím znát léky, které beru?

Není v moci žádného lékaře znát všechna data včetně léků jeho pacientů. A nespoléhejte ani na techniku – počítač se může rozbít, mohou vypnout elektrický proud a nebudeme vědět. Doporučujeme si vaše léky vyfotit i do mobilu, nebo ručně vypsat názvy, eventuálně vystřihat z krabiček na léky (tak, aby byl čitelný název léku i gramáž, chcete-li síla)  a raději připsat i dávkování, a toto nosit s sebou.

8. Musím hlásit změnu bydliště, pojišťovny a dalších dokladů?

Ano, milí pacienti, do 8 dnů jste povinni dle zákona hlásit všechny změny, pro nás nejpodstatnější je změna vaší zdravotní pojišťovny a eventuálně změna vašeho rodného čísla / čísla pojištěnce.

Tyto změny nemáme jak jinak zjistit, než že nám je sami nahlásíte, protože zdravotní pojišťovny nám je nehlásí, nebo s dlouhou latencí.

Proto velmi děkujeme za vaši spolupráci.

381 607 700; 381 607 701

zlekar@nemta.cz

Zobrazit na mapě